Асоціація - загальний психологічний принцип, пов'язаний з явищами спогадів або пам'яті. Спочатку принцип полягав у тому, що акт запам'ятовування або відкликання будь-якого минулого досвіду також міг би вивести на передній план інші події чи переживання, які були пов'язані одним або декількома конкретними способами з пережитим досвідом. Згодом застосування цього принципу було розширено, щоб охопити майже всі, що могло статися в психічної життя, крім оригінальних відчуттів. В результаті ассоціаціоналізм став теоретичним поглядом, що охоплює всю психологію.

Концепція «асоціації ідей» вперше була використана англійським філософом Джоном Локком в «Нарисі про людському розумінні» (1690). Шотландський філософ Девід Юм в «Трактаті про людську природу» (1 739) стверджував, що основні форми асоціації були схожістю, зіткненням в часі або місці і з причини, і слідству.

У «Принципах психології» (1890) американський філософ і психолог Вільям Джеймс зміщує акцент від об'єднання ідей до асоціації центральних нервових процесів, викликаних перекриваються або послідовними стимулами. У 1903 році російський фізіолог Іван Павлович Павлов припустив, що це поведінка може бути отримано з оригінальних і умовних рефлексів.

Теорії умовного рефлексу і багато з теорій поведінки на початку 20-го століття були пов'язані з асоціативної психологією поведінки, а це означало, що вони піддавалися тій же критиці, яка була пов'язана з цими доктринами асоціації ідей. Американський психолог Едвард Л. Торндайк, наприклад, показав, що просте повторення мало або зовсім не встановлює зв'язку між стимулом і відповіддю. Деякі дослідники стверджували безпосередній ефект знання результатів, в той час як інші, такі як американський психолог Кларк Л. Халл ( «Принципи поведінки», 1943), дали повний звіт про навчання, заснований на зменшенні необхідності, тобто зменшенні сили руху пов'язуючи стимул і реакцію в різних експериментальних умовах.

Теорії асоціацій, як всеосяжні пояснювальні принципи в психології, зазнали серйозну критику. В даний час далеко не всі, якщо такі є, психологи дотримуються цих теорій. Однак багато хто погодиться, що асоціація залишається важливим і ефективним принципом, який активний у всіх випадках навчання через накопичений досвід.